Wybierz region

Wybierz miasto

    W Poznaniu można otwierać niebo

    Autor: JOD

    2000-06-09, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    fot: Projekt nowego terminalu. Polskę obejmie zasada Otwartego Nieba — połączenia międzynarodowe nie będą wymagały zgody rządu. Nowy terminal pasażerski, którego otwarcie nastąpi jesienią 2001 r.

    fot: Projekt nowego terminalu.

    Polskę obejmie zasada Otwartego Nieba — połączenia międzynarodowe nie będą wymagały zgody rządu. Nowy terminal pasażerski, którego otwarcie nastąpi jesienią 2001 r., ułatwi stosowanie tej zasady — będzie mógł obsłużyć 1,2 mln pasażerów rocznie.



    Nowy terminal pasażerski powstanie w miejscu, gdzie zaczęła się budowa terminala cargo. Zamianę przeznaczenia obiektu wymusiły przekształcenia głównego udziałowcy spółki Port Lotniczy Port Ławica przedsiębiorstwa Port Lotniczy. Władze miasta postanowiły, że portem lotniczym Poznania przez najbliższe 10-15 lat będzie Ławica. Gdy jej możliwości zostaną wyczerpane, nastąpi przeprowadzka na Krzesiny.


    Dojazd

    od Bukowskiej

    Początkowo rozważano budowę nowego dworca od strony ul. Dąbrowskiego. Niechętne temu były władze lotnicze kraju. Ostatecznie zapadła decyzja o lokalizacji od strony Bukowskiej. Port położony jest blisko śródmieścia, ale dojazd jest coraz trudniejszy.

    Port będzie miał taras widokowy i restaurację. Rozbudowana zostanie płyta postojowa dla samolotów. Pomieszczenia dla pasażerów korzystających z business class znajdą się nie tylko w części międzynarodowej, ale i krajowej, co podniesie standard portu. Sortownia bagażu będzie wyposażona w urządzenia do 100-procentowej kontroli, zapewniającej pełne bezpieczeństwo.


    Taksówka w powietrzu

    Obecny terminal będzie służył obsłudze pasażerów małych samolotów, tzw. taksówek powietrznych. Poznań jest krajowym rekordzistą nigdzie indziej nie przylatuje ich tak wiele. Jest to rezultat ograniczania przez rząd rozwoju połączeń międzynarodowych bogate osoby zmuszone są podróżować małymi samolocikami, gdy brakuje rejsowych.

    Nowy terminal ma kosztować ok. 80 mln zł. Miasto w tym roku przeznaczyło na ten cel 10 mln zł. Wykonawca może stać się udziałowcem portu zamiast gotówki otrzyma akcje spółki. Inwestycja zostanie ukończona przed rozpoczęciem sezonu zimowego 2001 r. Jak podkreślił Bogdan Frąckowiak, przewodniczący rady nadzorczej spółki, nowy obiekt umożliwi stosowanie zasady otwartego nieba: rozpoczynania międzynarodowych połączeń bez zgody rządu.


    Starczy na dziesięć lat

    Część biurowa nowego terminala będzie miała 3,2 tys. mkw. powierzchni. Hala 9,6 tys. mkw. Zadaszenie będzie rozciągać się nad podjazdem do części przylotowej i do części odlotowej. Port zaprojektowano jako jednokondygnacyjny. Wykluczone jest więc stosowanie tzw. rękawów dla pasażerów. W ciągu godziny będzie można obsłużyć 3 samoloty wielkości boeinga 737 i 2 małe w ruchu krajowym. Stanowisk odprawy ma być 16 (w starym porcie jest ich 8).

    Sonda

    Letnich atrakcji w moim mieście jest...

    • jak na lekarstwo. (79%)
    • wystarczająco, ale mogłyby być ciekawsze. (10%)
    • na tyle dużo, że często nie wiem co wybrać. (10%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.