Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co się dzieje z zabytkową wiatą peronową w Kościanie? FOTO

Malwina Korzeniewska
Firmy wykazały szczególną dbałość o szczegóły przy demontażu wiaty peronowej w Kościanie (wpisanej do rejestru zabytków województwa wielkopolskiego pod numerem 1034/Wlkp/A). Słupy utrzymujące wiatę zostały urwane u podstawy. Zostały też uszkodzone inne elementy - taki wpis na Facebooku zamieścili działacze Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa w Kościanie.

Aktualnie, jak informują nas działacze, problemem jest pozostawienie elementów tego zabytku bez nadzoru przez większość dnia i nocy, w miejscu gdzie jawnie w ciągu dnia ludzie wywozili bez żadnej kontroli drewno z drzew, które zostały wycięte w tym miejscu.

Andrzej Piotr Napierała, prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa uważa, że pozostawienie bez nadzoru elementów tego zabytku jest skrajnie nieodpowiedzialne. - Konserwator zabytków wpisując wiatę do rejestru, zgodził się na przeniesienie jej w inne miejsce niż peron, ale musi być ona postawiona w obrębie terenów znajdujących się przy dworcu PKP. Zadeklarowano, że będzie to parking koło kolejowej wieży ciśnień. Gdyby to od nas zależało wybralibyśmy nowo wybudowany peron numer 2, ale nie mamy wpływu na decyzje - podkreśla, dodając, że projekt przedstawiony konserwatorowi przez PKP PLK zakłada odbudowanie wiaty włącznie z montażem zegara.

Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa ma w planach upamiętnienie historii Kościańskiego Węzła Kolejowego z wykorzystaniem zabytkowej wieży ciśnień jednak w tej chwili nie są ujawniane szczegóły.

Wiata peronowa w naszym mieście, pochodząca z 1906 roku jest obiektem wyjątkowym na skalę całej Wielkopolski. Okazuje się, że na trasie kolejowej z Wrocławia do Poznania podobne kolejowe obiekty znajdują się tylko w Poznaniu i Lesznie. Poza tym w naszym województwie można znaleźć je jeszcze w Jarocinie, Gnieźnie, Krotoszynie, Ostrowie, Wolsztynie, Zbąszyniu, Pile, czy Wrześni. Jest to obiekt unikatowy, z uwagi na reprezentowane wartości historyczne, naukowe i artystyczne jest objęta ochroną. Jej projekt powstał w Królewskiej Dyrekcji Kolei Żelaznych w Poznaniu. Kościańska wiata była w niemal niezmienionym stanie od ponad stu lat. Postępowanie administracyjne w sprawie wpisania wiaty do rejestru zabytków toczyło się od 14 lutego ubiegłego roku na wniosek Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa. Udało się to w listopadzie.

Działacze WTOZK apelowali również u inwestora, aby zachować istniejącą wiatę i poddać ją renowacji. Niestety, jak wówczas informowali, nie spotkało się to ze zrozumieniem.

Przez tę sytuację, wydłużył się termin rozpoczęcia prac na ulicy Młyńskiej w Kościanie, gdzie powstaje wiadukt.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto