Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Doważanie kół na samochodzie. Kiedy warto w nie zainwestować?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Podczas sezonowej wymiany opon należy zawsze pamiętać o wyważeniu kół. Zazwyczaj pozwala to wyeliminować drgania przenoszone z kół na kierownicę. Jeśli mimo tego samochód nie prowadzi się komfortowo, można spróbować doważenia kół na samochodzie.

Producenci opon i felg starają się tak przygotowywać swoje produkty, aby masy wokół ich obrotu były rozłożone równomiernie. Jeśli założenie uda się osiągnąć, zmontowane z takich elementów koło nie wykazuje na wyważarce żadnych odchyleń. Wulkanizator nie musi wówczas montować na obręcz ciężarków i może od razu zamontować koło do samochodu.

Niestety osiągnięcie perfekcyjnych proporcji wagowych jest bardzo trudne i w większości przypadków nawet nowe felgi i opony wymagają wyważenia. Im dłużej koła są używane tym odchylenia od normy większe. Wynika to z jazdy po dziurawych drogach, na których felgi się odkształcają i po każdym sezonie potrzebują większej liczby ciężarków w celu wyważenia.

- Kierowcy posiadający jeden komplet obręczy nie muszą z reguły pamiętać o tym obowiązku, ponieważ wulkanizator przy każdej sezonowej wymianie opon powinien wyważyć koła. Ale kierowcy mający gotowe komplety kół zimowych często zaniedbują ten obowiązek. Tymczasem chociaż nie demontują opon z obręczy, także powinni sprawdzić i jeśli to konieczne wyważyć je w serwisie – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Zaniechanie tego obowiązku może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo, ponieważ bez odpowiedniej regulacji pogorszy się przyczepność samochodu do drogi i sterowność. Szybciej zużyją się opony oraz części układu zawieszenia i kierowniczego.

Niestety nie zawsze pożądany efekt udaje się osiągnąć w zakładzie wulkanizacyjnym. Na klasycznej wyważarce felga jest zamocowana przy pomocy stożka. Na piastę przykręca się ją przy pomocy śrub. Jeśli obręcz jest nawet delikatnie krzywa, mocowanie stożkiem zatuszuje problem. W takiej sytuacji koło poprawnie wyważone w zakładzie wulkanizacyjnym po zamontowaniu na oś będzie miało nieprzyjemne bicie. Różnica może wynikać także z niedokładnego przykręcenia koła albo niewyważenia piasty, tarczy hamulcowej, a często także kołpaka. W zakładzie wulkanizacyjnym nie bierze się pod uwagę ich parametrów, tymczasem sumując nawet niewielkie niewyważenie każdego elementu można otrzymać wynik urastający do poważnego problemu. Aby to sprawdzić, stosuje się doważanie koła na samochodzie.

– Auto unosi się na podnośniku, a specjalna wyważarka bada koło wraz z pozostałymi elementami obracającymi się jednocześnie z nim. Jeśli wykryje problem, wskazuje, w którym miejscu należy dołożyć dodatkowy ciężarek – tłumaczy Filip Fischer.

W zależności od warsztatu doważenie kompletu kół kosztuje ok. 90 zł plus koszt ciężarków. Należy jednak pamiętać, że jest to czynność uzupełniająca tradycyjne wyważenie, które trzeba wykonać metodą klasyczną.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wrzesnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto