Spis treści
Państwowa Inspekcja Pracy to instytucja powołana do kontrolowania zakładów pracy, a także sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów z zakresu BHP, prawa pracy oraz legalności zatrudnienia. Inspektorzy PIP sprawdzają, czy pracodawcy wywiązują się ze wszystkich obowiązków (np. wynagrodzenie, urlopy, ochrona praw kobiet), a także analizują przyczyny wypadków w pracy.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości PIP może nałożyć mandat, skierować sprawę do sądu, a nawet nakazać wstrzymania działalności zakładu pracy. Co istotne, inspekcja zajmuje się nie tylko kontrolą, ale także udzielaniem bezpłatnych porad telefonicznych lub osobistych w zakresie prawa pracy.
Kiedy złożyć skargę do PIP?
Skargę do Państwowej Inspekcji Pracy można złożyć w przypadku stwierdzenia naruszeń praw pracowniczych. Składane przez pracowników pisma najczęściej dotyczą następujących kwestii:
- wstrzymywanie lub opóźnianie wypłaty pensji,
- bezpodstawne zwolnienie pracownika,
- zmniejszenie wynagrodzenia uargumentowane np. bezpodstawnie nałożoną karą,
- przekraczanie wyznaczonych norm czasu pracy np. przez 12 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu
- bezpodstawne zwolnienie pracownika,
- nieprzestrzeganie zasad BHP np. brak odzieży ochronnej, próba ukrywania wypadków przy pracy,
- brak odpowiedniej umowy np. osoba zatrudniona pracuje, jak pracownik etatowy, jednak ma umowę o dzieło,
- łamanie praw kobiet np. skierowanie ciężarnej pracownicy do pracy w godzinach nadliczbowych,
- dyskryminowanie pracownika np. ze względu na pochodzenie.
Oprócz tego pracownik może zgłosić sprawę do PIP w przypadku mobbingu, pracy na czarno, nieprawidłowego wyznaczenia wymiaru urlopu, brak badań lekarskich czy fałszowanie dokumentacji. Jak zatem zaskarżyć nieuczciwego pracodawcę?
Warto przeczytać:Czy pracownik wychowujący dziecko może odmówić pracy w godzinach nocnych?
Skarga do PIP - jak złożyć?
Skargi i wnioski do Państwowej Inspekcji Pracy można składać: pisemnie, ustnie w jednostce PIP, faksem lub drogą elektroniczną (formularz e-skargi). Zgłoszenie powinno zawierać:
- datę oraz miejscowość,
- nazwę inspektoratu, do którego kierujemy pismo,
- opis skargi wraz ze wskazaniem nazwy i adresu firmy,
- załączniki (np. wyciągi z rachunków bankowych),
- podpis własnoręczny lub elektroniczny.
- Skargi i wnioski podlegają załatwieniu bez zbędnej zwłoki, lecz nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty ich otrzymania. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony do dwóch miesięcy. W większości przypadków złożenie skargi do PIP skutkuje wszczęciem postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy PIP w stosunku do podmiotu, którego skarga dotyczy - czytamy na portalu biznes.gov.pl.
Czy PIP informuje pracodawcę, kto składa skargę?
Pracownik składający skargę do Państwowej Inspekcji Pracy ma zapewnioną pełną anonimowość. Oznacza to, że organ nie przekaże firmie danych o pracowniku czy dacie złożenia pisma.
Państwowa Inspekcja Pracy zapewnia anonimowość pracownikom, którzy składają skargę, chyba że wyrażą pisemną zgodę na ujawnienie informacji, iż kontrola jest przeprowadzana w związku ze złożoną skargą. W niektórych przypadkach osoba wnosząca skargę może zostać powiadomiona, że bez ujawnienia informacji o kontroli prowadzonej w następstwie skargi, skarga nie będzie rozpatrzona - informuje portal biznes.gov.pl.
Warto jednak pamiętać, że PIP nie rozpatrzy skargi złożonej anonimowo. Zgłoszenia bez imienia, nazwiska czy pełnego adresu pozostają bez rozpoznania.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?