Projekt został już wstępnie uzgodniony z miastem oraz zarządcami dróg – powiatem i województwem. Problem, w tym, że na konieczną przebudowę ul. Gostyńskiej nie godzi się kilku jej mieszkańców.
Gdy tylko do Kościana i powiatu kościańskiego dotarła wiadomość, że PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do modernizacji trasy z Poznania do Wrocławia, samorządowcy rozpoczęli starania o wprowadzenie do planów tej inwestycji budowy dwóch wiaduktów – na ulicach: Młyńskiej i Gostyńskiej. Obie stanowią główne arterie komunikacyjne Kościana, to między innymi tymi drogami samochody wjeżdżają i wyjeżdżają z miasta. Obie także przecinają tory, a często zamykane przejazdy kolejowe powodują, że tworzą się korki już w samym centrum Kościana.
Po wielu rozmowach PKP PLK przystało na proponowane przez samorządy rozwiązanie – pociągi mają jechać wiaduktami, a ruch na obu ulicach ma zostać poprowadzony pod nimi tunelami. Jednak realizacja tych zamierzeń wymaga przebudowy obu ulic na dość znacznych odcinkach. O ile w przypadku ul. Młyńskiej sprawa jest już ustalona, to jeśli chodzi o ul. Gostyńską, pojawiły się poważne problemy. Planów nie akceptuje część mieszkańców. Swoje obawy przedstawili na kilku spotkaniach z przedstawicielami miasta, PKP PLK oraz firmy przygotowującej projekt i dokumentację.
– Przebudowa ulicy i zmiany organizacji ruchu spowodują, że będziemy mieli bardzo poważne trudności z dojazdem do naszych posesji. Tu jest kilka firm, którym znacznie pogorszą się warunki ich działalności – przekonywali mieszkańcy. – Obawiamy się także, jaki wpływ na nasze domy będą miały roboty związane z wykopaniem tunelu.
Na wniosek miasta i mieszkańców firma przygotowująca projekt dokonała pewnych zmian, jednak i to nie przyniosło zgody. Ludzie nadal zgłaszają kolejne uwagi, głównie dotyczące funkcjonowania sieci kanalizacyjnej, obaw przed zalewaniem posesji oraz jeszcze większym natężeniem ruchu, niż to ma miejsce w tej chwili. Po ostatnim spotkaniu ze strony mieszkańców padł konkretny warunek, pod jakim zgodzą się na przebudowę ulicy i sprzedaż na potrzeby tej inwestycji kawałków swoich gruntów. Najpierw ma powstać północna obwodnica Kościana, a dopiero później tunel na ul. Gostyńskiej.
– Prawie od roku rozmawiamy z mieszkańcami – powiedział Maciej Kasprzak, wiceburmistrz Kościana. – Planowana modernizacja linii kolejowej Poznań – Wrocław sprawi, że pociągi będą jeździły ze znacznie większą prędkością. To z kolei oznacza, że przejazdy na ulicach: Młyńskiej i Gostyńskiej będą zamykane na jeszcze dłuższy okres, niż w tej chwili. Nie trzeba tłumaczyć, co to będzie oznaczało dla ruchu w mieście. Należy również pamiętać, że samorządu nigdy nie będzie stać na inwestycje warte kilkudziesięciu milionów złotych, bo tyle trzeba wydać na budowę wiaduktów i tuneli.
– Prace dobiegają już końca, a projekty zostały przedstawione miastu oraz zarządcom dróg – w przypadku ul. Młyńskiej powiatowi kościańskiemu, a w przypadku ul. Gostyńskiej Wielkopolskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – poinformował Edward Luciński, kierownik projektu modernizacji linii kolejowej Poznań – Wrocław. – Musimy się oczywiście liczyć z tym, że mieszkańcy mogą skorzystać z przysługującego im prawa i oprotestować planowane przedsięwzięcie, jednak my nadal mamy w planach budowę obu wiaduktów.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?