Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KOŚCIAN. Nowa linia kolejowa z Poznania do Kościana – to jedno z założeń koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego

Anna Szklarska-Meller
Nowa linia kolejowa z Poznania do Kościana – to jedno z założeń koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego
Nowa linia kolejowa z Poznania do Kościana – to jedno z założeń koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego Bogdan Ludowicz
Nowa linia kolejowa z Poznania do Kościana – to jedno z założeń koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma być gotowy w połowie 2023 roku, do realizacji inwestycji – jeśli w ogóle zostanie ona uznana za zasadną – jeszcze zatem daleka droga. Duży ruch na trasie kolejowej Poznań – Wrocław, zdaniem Polskich Linii Kolejowych, uzasadnia jednak konieczność budowy dodatkowych torów.

- W ubiegłym tygodniu podpisana została umowa na przygotowanie tak zwanego studium wykonalności, które określi możliwości wykonania inwestycji – tłumaczy Radosław Śledziński rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP PLK. - Naszym zdaniem budowa dodatkowych torów na trasie z Poznania do Kościana znacznie poprawiłaby komfort podróży.

PLK chce, by wzdłuż już istniejącej trasy kolejowej, powstały nowe tory. Jedno torowisko służyłoby pociągom dalekobieżnym, drugie – regionalnym, czyli zatrzymującym się na każdej stacji. Dzięki temu linię mogłoby obsługiwać więcej składów, które kursowałyby bardziej punktualnie. - Coraz więcej pasażerów korzysta z pociągów, a linia z Poznania do Kościana jest jedną z najbardziej obleganych, stąd pomysł na budowę dodatkowych torów – dodaje Rafał Śledziński.

Jak zaznacza jednak rzecznik wielkopolskiego PLK, od podpisania umowy na przygotowanie studium wykonalności, do wykonania inwestycji, jeszcze daleka droga. Najpierw eksperci różnych dziedzin będą sprawdzać, czy rzeczywiści takie przedsięwzięcie jest potrzebne i możliwe do wykonania. Studium ma być gotowe do połowy 2023 roku, a kosztować będzie 1,9 miliona złotych. Następnie należy przygotować projekt, co zajmuje na ogół około dwóch lat. Trzeba też poszukać pieniędzy na wykonanie zadania, a te zapewne nie będą małe.

Na razie pasażerowie jeżdżący do Poznania, czy Wrocławia muszą zmagać się ze skutkami przebudowy istniejącej linii kolejowej. Jak zapewnia Radosław Śledziński, prace na linii E-59 mają się zakończyć w grudniu tego roku. Jeszcze przed świętami wielkanocnymi gotowe ma być z kolei przejście podziemne na stacji kolejowej w Kościanie. - Prace na stacji dobiegają końca i już wkrótce pasażerowie będą mogli korzystać z nowego przejścia. Pozostaną co prawda jeszcze do wykonania drobne roboty, ale nie powinny one już mieć wpływu na komfort pasażerów – wyjaśnia rzecznik wielkopolskiego oddziału PLK.

W ramach przebudowy linii kolejowej Poznań – Wrocław PLK planuje także szlifowanie torów. Wykonuje je specjalny pociąg w godzinach kiedy ruch na linii jest minimalny. Cała operacja może wyglądać dość widowiskowo, bo podczas szlifowania pojawiają się iskry. Służy ono poprawie bezpieczeństwa, ale także dzięki szlifowaniu pociągi nie będą tak hałasować, co zapewne docenia osoby mieszkające blisko torów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto