Światełko w tunelu pojawiło się już pod koniec ubiegłego roku, kiedy to spółka PKP zajmująca się dworcami, zwróciła się do kościańskiego starosty z prośbą o wydanie pozwolenia na budowę. Wtedy jeszcze nie było wiadomo, kiedy przebudowa kościańskiego dworca miałaby się zacząć. O plany ministerstwa transportu zapytał więc poseł Wojciech Ziemniak. Właśnie otrzymał odpowiedź.
Zgodnie z harmonogramem przekazanym posłowi przez ministra Andrzeja Massela, w kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę inwestycji, plac budowy przekazany ma zostać w czerwcu. Remont dworca powinien zakończyć się w maju przyszłego roku i kosztować blisko 5,5 mln zł. - Sześc lat temu, kiedy zaczynaliśmy starania o przeprowadzenie tej inwestycji, byliśmy nawet gotowi przejąć budynek. Stało się to zbędne, kiedy rząd zdecydował o przeznaczeniu pieniędzy na przywracanie normalnego wyglądu podupadającym dworcom - zaznacza Michał Jurga, burmistrz Kościana.
Zobacz też: Przebudowa linii kolejowej Poznań - Czempiń w tym roku
Plany przebudowy dworca PKP w Kościanie zakładają m.in. wymianę wszystkich instalacji oraz okien i drzwi, remont dachu, ocieplenie budynku i wykonanie nowej elewacji, a także wygospodarowanie miejsca na toalety, czy montaż monitoringu. Decyzję o wykonaniu inwestycji przyśpieszyła deklaracja samorządów dotycząca umieszczenia w obiekcie kilku instytucji. - Przeniesiemy tam straż miejską oraz ośrodek wspierania przedsiębiorczości. Na dworcu powstanie też miejsce, w którym będzie można poczytać i obejrzeć materiały promujące powiat kościański. Otrzymaliśmy zapewnienie, że w kwestii kosztów wynajmu powierzchni nie zostaniemy potraktowani jak podmiot komercyjny, ale instytucja publiczna - zaznacza Michał Jurga.
W budynku pozostaną dwa mieszkania zajmowane przez pracowników PKP. Dokumentacja inwestycji zakłada również remont chodnika otaczającego dworzec oraz rozbiórkę znajdujących się obok toalet. - Zapóźnienia w tej dziedzinie są ogromne, kiedyś czekając dłużej na pociąg miałem okazję czytać na ścianach efekty radosnej twórczości kiedyś okazję. Mam jednak nadzieję, że podróżni będą potrafili uszanować to, co otrzymają - dodaje poseł Wojciech Ziemniak.
Przebudowa dworca nie zakłada remontu placu przed budynkiem, ani peronów. Na razie nic nie zmieni się także w kwestii parkowania aut. - Wystąpiliśmy do PKP Nieruchomości z prośbą o bezpłatne przekazanie pasa gruntu wzdłuż torów pomiędzy ul. Dworcową i Młyńską. Chcemy tam wybudować parking na 120 miejsc. Na razie jednak nie otrzymaliśmy od spółki odpowiedzi - wyjaśnia Michał Jurga. - Liczymy, że wykonanie inwestycji będzie możliwe mniej więcej w tym samym czasie, kiedy rozpocznie się przebudowa linii kolejowej, na odcinku Rawicz - Czempiń. Wszystko zależeć będzie od podejścia władz PKP Nieruchomości. Uważamy, że nasza propozycja jest dla nich korzystna, bo parking będzie służył przede wszystkim podróżnym.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?