Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pasażerom będzie łatwiej złożyć reklamację na kolej

Łukasz Kaczmarek
Mniejsze formalności przy składaniu reklamacji, czy usprawnienie komunikacji - to efekty nowelizacji rozporządzenia, które reguluje nowe zasady wnoszenia i rozpatrywania skarg w transporcie drogowo-kolejowym.

Nowe przepisy przygotowane przez Urząd Transportu Kolejowego przewidują możliwość reklamacji także drogą elektroniczną. Do tego celu możemy posłużyć się e-mailem, czy też internetowym formularzem kontaktowym. Warunkiem jest jednak to, że przewoźnik wskazuje takową możliwość. Do tej pory przeszkodzą był obowiązek załączania oryginału biletu, jeżeli został wydany w formie papierowej.

Od 23 marca do reklamacji wniesionej w tej formie możemy załączyć kserokopię biletu, a do wniosku przesłanego drogą internetową, jego skan lub zdjęcie. Przewoźnik będzie mógł żądać dostarczenia oryginału, kopii dokumentów uzasadniających roszczenia, jeśli uzna to za niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia sprawy. Należy zaznaczyć, że wszelkie dokumenty będzie musiał zwrócić listownie najpóźniej w momencie wysyłki decyzji reklamacyjnej. Ta kwestia nie była uregulowana.

Pasażerowie, którzy wniosą skargę w formie tradycyjnej, będą mogli zastrzec chęć otrzymania odpowiedzi drogą elektroniczną, a w reklamacji elektronicznej będą mogli żądać przesłania odpowiedzi listem poleconym. Jeżeli informacja dotycząca formy nie zostanie sprecyzowana, to przewoźnik może dostarczyć nam wiadomość o sprawie w takiej samej formie, w jakiej otrzymał zgłoszenie.

Do obowiązków przewoźnika należy niezwłoczne potwierdzenie pasażerowi przyjęcia reklamacji wniesionej w kasie, czy też w siedzibie firmy. W przypadku reklamacji otrzymanej elektronicznie, ma na to maksymalnie siedem dni od jej otrzymania. Utrzymany został z kolei 30-dniowy termin rozstrzygnięcia reklamacji, z zaznaczeniem daty nadania odpowiedzi. Jednym z nowych elementów decyzji reklamacyjnej jest konieczność informowania pasażera o tym, że ma prawo odwołania się od niesatysfakcjonującej go decyzji.

źródło: utk.gov.pl

Jak reklamować wadliwy towar? - zobacz film

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto