Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rząd dofinansuje odbudowę linii kolejowej Czempiń - Śrem [FOTO]

Andrzej Rajewicz
Linia Czempiń - Śrem, czyli projekt połączenia kolejowego z Czempinia do Śremu przeszedł etap oceny dokumentów. Projekt zostanie dofinansowany z rządowego programu Kolej Plus.

O programie Kolej Plus w kontekście rewitalizacji linii kolejowej Czempiń – Śrem mówi się od dawna. Teraz wizja reaktywacji śremskiej linii do Czempinia przeszła kolejny etap, a mianowicie zakończono etap oceny złożonych przez samorządy dokumentacji.

Gmina Śrem jest jednym z tych samorządów, które starają się o pieniądze z programu Kolej Plus na reaktywację połączenia kolejowego ze Śremu do Czempinia. Tym razem przyszedł moment na informację, że dokumentacja złożona przez śremski samorząd wraz ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi przeszła etap weryfikacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe. O zakończeniu tego etapu poinformował na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim oficjalnie ogłosił plany zwiększenia budżetu dla Programu Kolej Plus. Na posiedzeniu Rada Ministrów zwiększy finansowanie z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu zrealizowane zostaną aż 34 projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, zamiast 17.

- Zwiększamy dwukrotnie planowane inwestycje, dzięki którym uzupełnimy kolejne sieci połączeń pasażerskich. Celem programu jest dalsze eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego. Wiele połączeń kolejowych pozwoli na komfortowe podróżowanie po całej Polsce i wzrost atrakcyjności wielu regionów naszego kraju - mówił Premier Mateusz Morawiecki.

- Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ramach przywrócenia linii kolejowej nr 369 na odcinku Czempiń – Śrem planowana jest odbudowa przystanków osobowych i remonty stacji. Koszty inwestycji wyniosą około 200 mln zł. Szacuje się, że liczba pasażerów, którzy korzystać będą z odbudowanej linii Czempiń – Śrem w przyszłości ma wynosić około 6 - 7 tysięcy na dobę.

Nie tylko linii Czempiń – Śrem w Programie Kolej Plus


Łącznie o dofinansowanie w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. starać się będzie 34 zaproponowanych inwestycji. W Wielkopolsce oprócz 21-kilometrowej linii kolejowej Śrem-Czempiń do kolejnego etapu przeszły:

  • Budowa nowej linii kolejowej Turek - Konin (38 km),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo (22 km),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód - Szamotuły (56 km),
  • Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach
    kolejowych nr 390 / 236 Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec (64 km).

Zwiększenie połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi

Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców. Ważnym elementem dofinansowania inwestycji jest uwzględnienie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Modernizacja obejmie miejscowości, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia np. w postaci mijanek, czy łącznic kolejowych. Planowana realizacja programu to 2028 r.

–  Polska nie może się rozwijać tylko, jak to niektórzy nazywali wcześniej fasadowo. Musi być fundament i tym fundamentem jest zapewnienie osi, rusztu komunikacyjnego, także kolejowego – tego co zwiększa perspektywy rozwoju właśnie także mniejszych miejscowości, terenów wiejskich – podkreślił szef polskiego rządu.

Poprawa jakości życia obywateli

Program Kolej Plus przyczyni się do dalszego eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Jego celem jest zapewnienie lepszego dostępu do połączeń kolejowych mniejszych miejscowości z miastami wojewódzkimi. Nowe połączenia kolejowe wpłyną na poprawę warunków życia obywateli i turystów oraz spowodują wzrost atrakcyjności w różnych regionach Polski. 

– Polska nie jest archipelagiem tylko bogatych miast. W Polsce miliony ludzi, większość Polaków mieszka w mniejszych i średnich miejscowościach. O nich nie tylko nie zapominamy, ale także powodujemy, że można lepiej planować rozwój, przemieszczać się z punktu do punktu poprzez połączenie kolejowe, które odtwarzamy już, ale będziemy w zwiększonej liczbie odtwarzać w najbliższych kilku latach poprzez nasz Program Kolej Plus – podkreślił Prezes Rady Ministrów.

Około 6 tys. km zmodernizowanych torów kolejowych

Kładziemy duży nacisk na modernizację polskiej kolei. Od 2015 r. zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy ponad 800 dworców, stacji, przystanków kolejowych oraz ok. 6 tys. km torów kolejowych. Obecnie pociągi dalekobieżne w Polsce obsługują blisko 470 stacji w 415 miejscowościach. To ponad 140 stacji więcej niż jeszcze siedem lat temu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto