Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szkoła bez hałasu w Starym Luboszu ZDJĘCIA

Malwina Korzeniewska
Malwina Korzeniewska
Jednym z problemów współczesnej szkoły jest hałas. Dokucza on zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Działa niszczycielsko na zdrowie człowieka. Na początku dekoncentruje oraz męczy, potem drażni i powoduje wybuchy złości. Jest również przyczyną gorszych wyników w nauce. Szkoła Podstawowa w Starym Luboszu już od dziesięciu lat realizuje projekt pod nazwą "Szkoła bez hałasu".

Podczas przerw między lekcjami poziom hałasu może wzrosnąć nawet do 110 dB, co przekracza dopuszczalne normy, przy czym natężenie powyżej 85 dB uważa się za niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego. Pod wpływem hałasu organizm ludzki przestaje prawidłowo funkcjonować. Pojawiają się bóle i zawroty głowy, ciągłe zmęczenie, brak koncentracji, drażliwość, zaburzenia układu krążenia i pokarmowego, zaburzenia orientacji, bezsenność, uszkodzenia słuchu, w końcowym efekcie utrata słuchu.

Hałas jest przyczyną napięć, kłótni, braku poczucia bezpieczeństwa. Badania naukowe dowiodły, że uczniowie z powodu nadmiernego hałasu nie słyszą 70% spółgłosek wymawianych przez nauczycieli, nie dociera do nich część informacji przekazywanych podczas zajęć w wyniku zaburzeń koncentracji, gorzej się uczą, mają uboższe słownictwo, nie potrafią twórczo myśleć. Po spędzeniu kilku godzin w hałasie ucho ludzkie potrzebuje prawie ośmiu godzin ciszy, aby wrócić do normy. - W dzisiejszych czasach uwagę zwraca sposób porozumiewania się dzieci, które zamiast mówić – krzyczą do siebie. Przyjmują za rzecz naturalną wrzask i głośne wyrażanie swoich emocji. Mając na uwadze szkodliwość hałasu na zdrowie postanowiliśmy walczyć z nim i podjąć działania profilaktyczne w szkole. W związku z tym została opracowana przeze mnie innowacja „Szkoła bez hałasu” - informuje nauczycielka Iwona Bakalarska.

Jest to już dziesiąta edycja projektu w naszej szkole. Wyniki ewaluacji projektu wykazały, że uczniowie bardzo chętnie w nim uczestniczą oraz aktywnie biorą udział w przydzielonych zadaniach i organizowanych konkursach. W szkole zmniejszyło się natężenie hałasu, zwłaszcza w miesiącach zimowych. Uczniowie wyrażają chęć uczestniczenia w kolejnych edycjach projektu.

Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z prof. dr hab. Rufinem Makarewiczem z Instytutu Akustyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, panem Stanisławem Sobczykiem z Ogólnopolskiego Programu Ochrony Słuchu, audiologiem panią Justyną Kędziorą z firmy Audiofon w Lesznie oraz przedstawicielami Oddziału Poznańskiego Polskiego Towarzystwa Akustycznego. W tym roku gościem była pani Anna Kołaska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Co roku (od 2008 roku) podczas trwania projektu w miesiącu listopadzie na lekcjach wychowawczych, przyrody, zajęciach edukacji zdrowotnej, społecznej i przyrodniczej są realizowane zagadnienia dotyczące problemu hałasu. Zagadnienia dotyczą również profilaktyki słuchu, jako przygotowanie do spędzania przerw na korytarzach szkolnych.

Łączą ze sobą teorię z praktyką, pozwalają bliżej poznać zjawisko hałasu oraz jego skutki. Działalność plastyczna oraz zabawowa, a także metoda projektu sprzyjają łatwiejszemu przyswajaniu wiadomości i nabyciu umiejętności, dają uczniom satysfakcję z wykonywanych zadań oraz możliwość osiągnięcia sukcesu. Uczniowie biorą udział w konkursach plastycznych, recytatorskim, wykonują gazetki, transparenty, tworzą hasła, a nawet wiersze przestrzegające przed skutkami hałasu. Dzięki innowacji w szkole popularyzowany jest zdrowy tryb życia i kształtowane są postawy prozdrowotne.

Cele szczegółowe:

W zakresie wiadomości i umiejętności:

- uświadomienie czym jest hałas;

- poznanie źródeł hałasu;

- rozpoznawanie rodzaju zagrożeń związanych z hałasem;

- zminimalizowanie poziomu hałasu w szkole;

- uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie i samopoczucie człowieka;

- nabywanie umiejętności planowania i organizowania czasu na przerwach;

- wdrażanie do umiejętnego organizowania czasu wolnego poza szkołą.

W zakresie postaw:

- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie;

- rozwijanie odpowiedzialności za pracę własną i grupy;

- kształtowanie nawyków unikania hałasu;

- wychowanie w poczuciu odpowiedzialności za zdrowie własne i innych;

- wyrabianie przyzwyczajeń i postaw prozdrowotnych.

Efekty:

Dla szkoły:

- zminimalizowanie poziomu hałasu;

- promowanie zdrowego trybu życia;

- zmniejszenie agresji wśród uczniów;

- podniesienie wyników nauczania;

- uatrakcyjnienie zajęć;

- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku;

- podniesienie jakości pracy szkoły.

Dla uczniów:

- wzrost zainteresowania wiedzą na temat zdrowia;

- zrozumienie potrzeby dbania o słuch;

- wzrost świadomości zagrożeń spowodowanych hałasem;

- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa;

- poprawa zachowania oraz samopoczucia;

- zmniejszenie występowania zachowań agresywnych;

- nawiązywanie prawidłowych relacji z rówieśnikami;

- zmniejszenie natężenia hałasu w szkole;

- poprawa jakości uczenia się i ocen;

- umiejętność współpracy w grupie;

- umiejętność planowania czasu wolnego;

- satysfakcja z odniesionych sukcesów.

Dla nauczycieli:

- uatrakcyjnienie zajęć;

- poszerzenie warsztatu pracy;

- poprawa warunków pracy;

- lepsze wyniki nauczania;

- satysfakcja i zadowolenie z pracy;

- promocja nauczyciela w środowisku.

Dla rodziców:

- radość z wszechstronnego rozwoju dziecka;

- zadowolenie z promowania i dbałości o zdrowie dzieci;

- zagospodarowanie dzieciom wolnego czasu;

- zadowolenie dzieci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto