Policjant albo funkcjonariusz Inspekcji Transportu Drogowego skorzysta z bazy systemu CEPiK 2.0, podając do weryfikacji dane otrzymane od kierowcy. Gdyby policjant miał zatrzymać dowód rejestracyjny, wystawi odpowiednie zaświadczenie, a informacja o fakcie zatrzymania zostanie umieszczona w bazie i w czasie jakiejkolwiek następnej kontroli będzie dostępna dla kontrolujących. Przepis ten dotyczy pojazdów zarejestrowanych w Polsce i zatrzymanych do kontroli na terenie kraju.
Marszałkowie województw otrzymali obowiązek wprowadzania do systemu CEPiK 2.0 informacji o stacjach prowadzących demontaże pojazdów, a stacje te - wprowadzania informacji o przeprowadzonych demontażach pojazdów. Nowelizacja nie eliminuje konieczności posiadania dowodu rejestracyjnego w wersji papierowej. Dowód trzeba będzie bowiem mieć, gdy odwiedzimy stację kontroli pojazdów. System nie jest jeszcze produktem finalnym - uruchomiony częściowo będzie z czasem uzupełniany o kolejne przebadane i zatwierdzone funkcjonalności. O kolejnych modułach, które będą pracowały w ramach systemu Ministerstwo Cyfryzacji ma informować z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Zdaniem Karola Okońskiego, wiceministra cyfryzacji, ocenia, że docelową postać system może osiągnąć w czasie kilku - być może dwóch - lat.
Za nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym głosowało 255 posłów, przy 153 przeciwnych i 26 posłach wstrzymujących się od głosu.
Nowelizacja przewiduje, że do bazy CEPiK 2.0 będą trafiać też informacje o demontażu pojazdu, bezpośrednio ze stacji demontażu. Informacje o stacjach demontażu przekazywać będą z kolei marszałkowie województw. Wiceminister Okoński podkreślił, że gromadzenie i przekazywanie tych informacji przez marszałków to jedyny nowy obowiązek, wprowadzany projektem.
Dodatkowe szkolenia teoretyczne i praktyczne czy przymus naklejania zielonego listka na szybę pojazdu. Takie zmiany czekają wkrótce młodych kierowców. Mają one wejść w życie z dniem 4 czerwca.Początkujący kierowcy nie będą mieli łatwo. Przede wszystkim będą musieli poddać się dodatkowym ( i płatnym) szkoleniom. Będą zmuszeni przejść je pomiędzy 4 a 8 miesiącem od momentu otrzymania prawa jazdy. Przykładowo, kurs doszkalający będzie dotyczył bezpieczeństwa ruchu drogowego. Będzie on kosztował 300 zł. Ale to nie wszystko -wszyscy nowi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B będą objęci dwuletnim okresem próbnym.
Więcej w "Faktach Kościańskich" 16 maja
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?