Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KOŚCIAN. Parking przy dworcu PKP jest otwarty. Znalazło się tam miejsce na sto aut oraz 300 rowerów. Kierowcy długo na to czekali [ZDJĘCIA]

Anna Szklarska-Meller
Anna Szklarska-Meller
KOŚCIAN. Parking przy dworcu PKP jest otwarty. Znalazło się tam miejsce na sto aut oraz 300 rowerów. Kierowcy długo na to czekali
KOŚCIAN. Parking przy dworcu PKP jest otwarty. Znalazło się tam miejsce na sto aut oraz 300 rowerów. Kierowcy długo na to czekali Anna Szklarska-Meller
Na ten moment kierowcy z Kościana i okolic czekali od lat. Parking przy dworcu kolejowym w Kościanie jest otwarty, zarówno dla zmotoryzowanych, jak i rowerzystów. Jest zatem szansa, że problemy z parkowaniem samochodów przy dworcu PKP należą już do przeszłości.

Parking przy dworcu kolejowym w Kościanie otwarty dla kierowców i rowerzystów

Na parkingu przy dworcu PKP w Kościanie można już zostawiać samochody i rowery - to świetna wiadomość dla kierowców oraz rowerzystów. Jedni i drudzy od lat czekali na miejsce do parkowania z prawdziwego zdarzenia. Wreszcie zmaterializowało się ono z wjazdem od ulicy Dworcowej w Kościanie i - trzeba przyznać - wygląda całkiem nieźle. Niezagospodarowane są na razie tereny zielone znajdujące się przy parkingu, po prostu przycięte zostały rosnące tam chwasty.

Na parkingu przy dworcu PKP w Kościanie znajduje się sto miejsc dla samochodów oraz trzysta dla rowerów. Te ostatnie znajdują się pod zadaszeniem, którego konstrukcję stanowią zabytkowe wiaty z peronów dworca kolejowego w Kościanie. - Miejsca postojowe są oświetlone i oznakowane. Specjalnie oznaczono miejsca dla osób mających trudności z poruszaniem się - dodaje Radosław Śledziński, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zabytkowe wiaty z peronu dworca PKP w Kościanie teraz chronią rowery

- Nowy parking w Kościanie to zachęta do łączenia podróży samochodem, rowerem i najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego - pociągiem. Tam gdzie to możliwe zachowujemy historyczne elementy wyposażenia – nawet w nowej roli. Kościańska wiata peronowa jest obecnie osłoną dla rowerów – podkreśla z kolei Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Warto dodać, że dziesięć stalowych podpór wiaty zostało odrestaurowanych pod nadzorem konserwatora zabytków. O zachowanie wiaty zabiegało Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa, które doprowadziło do wpisania ponad 100-letniej konstrukcji do rejestru zabytków. Zabiegi TOZK sprawiły, że stalowa konstrukcja nie mogła zostać zniszczona, a jedynie przeniesiona w inne miejsce w obrębie dworca w Kościanie. Tak się też stało.

Parking przy dworcu PKP w Kościanie i co dalej? Została jeszcze Dworcowa oraz plac przed dworcem

Parking przy dworcu PKP w Kościanie był ostatnim akcentem w serii kolejowych inwestycji w mieście. Przypomnijmy, że w krajobrazie Kościana w ciągu ostatnich lat pojawiły się dwa tunele pod torami kolejowymi - na ul. Młyńskiej i ul. Gostyńskiej - dzięki którym skończył się problem korków blokujących pół miasta w godzinach szczytu. Od czasu oddania tuneli do użytku kierowcy, rowerzyści i piesi bezpiecznie przejeżdżają i przechodzą pod torami kolejowymi.

Do tego należy dodać przebudowaną linię kolejową, perony, przejście podziemne oraz dworzec. To, co przypomina jeszcze dawne czasy to plac przed dworcem kolejowym w Kościanie i sama ulica Dworcowa. O remont tej ostatniej dopytywał w ubiegłym roku poseł Grzegorz Rusiecki. Odpowiedź, jaką otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury nie napawała jednak optymizmem. PKP - jak informowało ministerstwo - nie planuje na razie remontu nawierzchni placu przed dworcem PKP w Kościanie, ani samej ulicy Dworcowej.

Kościan - elementem modernizacji linii kolejowej Poznań-Wrocław

Na koniec dodajmy jeszcze, że inwestycje w Kościanie wykonane zostały w ramach przebudowy linii kolejowej Wrocław - Poznań na odcinku od granicy z województwem dolnośląskim do Czempinia. Wartość wszystkich prac wykonanych na tym fragmencie kolejowej trasy łączącej stolice dwóch województw to 1,5 miliarda złotych. Większość pieniędzy - miliard złotych - pochodziła z unijnego programu "Łącząc Europę".

Zakres prac wykonanych na tym odcinku linii kolejowej jest bardzo szeroki. To nowe perony, bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty (w Lesznie, Klonówcu i Rawiczu) tunele oraz zmodernizowane przejazdy kolejowe. Do tego cały system sterowania ruchem i sporo innych, drobniejszych zmian.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto