Parking przy dworcu kolejowym w Kościanie otwarty dla kierowców i rowerzystów
Na parkingu przy dworcu PKP w Kościanie można już zostawiać samochody i rowery - to świetna wiadomość dla kierowców oraz rowerzystów. Jedni i drudzy od lat czekali na miejsce do parkowania z prawdziwego zdarzenia. Wreszcie zmaterializowało się ono z wjazdem od ulicy Dworcowej w Kościanie i - trzeba przyznać - wygląda całkiem nieźle. Niezagospodarowane są na razie tereny zielone znajdujące się przy parkingu, po prostu przycięte zostały rosnące tam chwasty.
Na parkingu przy dworcu PKP w Kościanie znajduje się sto miejsc dla samochodów oraz trzysta dla rowerów. Te ostatnie znajdują się pod zadaszeniem, którego konstrukcję stanowią zabytkowe wiaty z peronów dworca kolejowego w Kościanie. - Miejsca postojowe są oświetlone i oznakowane. Specjalnie oznaczono miejsca dla osób mających trudności z poruszaniem się - dodaje Radosław Śledziński, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zabytkowe wiaty z peronu dworca PKP w Kościanie teraz chronią rowery
- Nowy parking w Kościanie to zachęta do łączenia podróży samochodem, rowerem i najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego - pociągiem. Tam gdzie to możliwe zachowujemy historyczne elementy wyposażenia – nawet w nowej roli. Kościańska wiata peronowa jest obecnie osłoną dla rowerów – podkreśla z kolei Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Warto dodać, że dziesięć stalowych podpór wiaty zostało odrestaurowanych pod nadzorem konserwatora zabytków. O zachowanie wiaty zabiegało Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa, które doprowadziło do wpisania ponad 100-letniej konstrukcji do rejestru zabytków. Zabiegi TOZK sprawiły, że stalowa konstrukcja nie mogła zostać zniszczona, a jedynie przeniesiona w inne miejsce w obrębie dworca w Kościanie. Tak się też stało.
Parking przy dworcu PKP w Kościanie i co dalej? Została jeszcze Dworcowa oraz plac przed dworcem
Parking przy dworcu PKP w Kościanie był ostatnim akcentem w serii kolejowych inwestycji w mieście. Przypomnijmy, że w krajobrazie Kościana w ciągu ostatnich lat pojawiły się dwa tunele pod torami kolejowymi - na ul. Młyńskiej i ul. Gostyńskiej - dzięki którym skończył się problem korków blokujących pół miasta w godzinach szczytu. Od czasu oddania tuneli do użytku kierowcy, rowerzyści i piesi bezpiecznie przejeżdżają i przechodzą pod torami kolejowymi.
Do tego należy dodać przebudowaną linię kolejową, perony, przejście podziemne oraz dworzec. To, co przypomina jeszcze dawne czasy to plac przed dworcem kolejowym w Kościanie i sama ulica Dworcowa. O remont tej ostatniej dopytywał w ubiegłym roku poseł Grzegorz Rusiecki. Odpowiedź, jaką otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury nie napawała jednak optymizmem. PKP - jak informowało ministerstwo - nie planuje na razie remontu nawierzchni placu przed dworcem PKP w Kościanie, ani samej ulicy Dworcowej.
Kościan - elementem modernizacji linii kolejowej Poznań-Wrocław
Na koniec dodajmy jeszcze, że inwestycje w Kościanie wykonane zostały w ramach przebudowy linii kolejowej Wrocław - Poznań na odcinku od granicy z województwem dolnośląskim do Czempinia. Wartość wszystkich prac wykonanych na tym fragmencie kolejowej trasy łączącej stolice dwóch województw to 1,5 miliarda złotych. Większość pieniędzy - miliard złotych - pochodziła z unijnego programu "Łącząc Europę".
Zakres prac wykonanych na tym odcinku linii kolejowej jest bardzo szeroki. To nowe perony, bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty (w Lesznie, Klonówcu i Rawiczu) tunele oraz zmodernizowane przejazdy kolejowe. Do tego cały system sterowania ruchem i sporo innych, drobniejszych zmian.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?